Železničná stanica Vrbovce

Objednať priestor pre podujatie

Prostredie

Naše ekologické centrum Zemiansky mlyn má ešte jednu výhodu. Dostanete sa k nám aj vlakom! Vlaková zastávka Vrbovce je od našej ekoosady vzdialená len približne 20 minút pešou chôdzou popri potôčiku. A nie je to len taká obyčajná stanica. Táto konkrétna vlaková stanica je takou našou miestnou pýchou. Keď si robia železničiari výlet parnou lokomotívou, nikdy nevynechajú túto neobyčajne obyčajnú vlakovú stanicu, ktorá sa nachádza priamo na hranici medzi Slovenskou a Českou republikou. Je to spojnica Slovenska a Moravy, ktorá sa radila medzi významné spojenia nielen v miestnej osobnej doprave, ale i nákladnej preprave na trase východ – západ. Jej história je mimoriadne zaujímavá, nakoľko trikrát zmenila názov a bola akýmsi sporom medzi Českom a Slovenskom.


Zdroj:railtrains.sk/modules/AMS/print.php?storyid=1212

Jej dejiny sa začali písať vo februári roku 1927, kedy bol do prevádzky uvedený úsek Veselí nad Moravou – Myjava. V kopcovitom úseku, kúsok pred vrcholovým tunelom, vznikla medzistanica, deliaca tento dlhý úsek. Stanica na odľahlom mieste, kde vtedy bolo len pár samôt, lúky a lesy, dostala meno podľa 4km vzdialenej obce, našich Vrboviec. Po vzniku Slovenského štátu a Protektorátu Čechy a Morava tu však opäť vyrástli hranice, a pretože sa stanica ocitla pod „nemeckou ochranou“, bola premenovaná na Jawornik-Javorník. Po obnove československého štátu stanica dostala späť svoje staré meno – Vrbovce. Skoro až na pol storočia, až kým prišla zamatová revolúcia, uvoľnenie spoločenských pomerov a prehodnotenie štátnoprávneho usporiadania. Po januári 1993 bola stanica so slovenským názvom súčasťou Českých dráh a pretože sa stále viac hovorilo o „správnosti“, kam by táto stanica mala patriť, bola premenovaná na Javorník nad Veličkou. Kúsok nad stanicou neskôr vyrástla osada U Sabotů, kde prevládalo slovenské obyvateľstvo, ktoré sa rozpadom ČSFR dostalo na územie Českej republiky, a tak pri ceste za prácou a do škôl, k lekárovi a na úrady prechádzali aj štyrikrát denne hranicami. O takmer 5 rokov, v roku 1997, sa podarilo dosiahnuť vzájomnú dohodu o výmene územia. Česká republika získala osadu Sidonie, a taktiež časť stanice preťatú hranicou a Slovenská republika získala osadu U Sabotů a s ňou aj stanicu Javorník nad Veličkou, ktorá bola v tomto roku okamžite premenovaná späť na Vrbovce. Neskôr v roku 1998 bola aj osada U Sabotů premenovaná na Šance. Do územia ČR tak preniká tenký výbežok pozemku. Protiľahlá budova pri stanici tiež patrí „českej strane“. Colné kontroly zmizli vstupom našich území do Schengenského priestoru v roku 2007.


Zdroj:railtrains.sk/modules/AMS/print.php?storyid=1212 , Foto Lajos

Dnes je tu všetko relatívne stabilizované, čo sa týka cestovného poriadku. Čo je však nemenné a zachované, je krása stanice Vrbovce. Je to najvyššie položená stanica na trati s krásnymi výhľadmi do okolia. Je tam aj zachovalé pôvodné mechanické zabezpečovacie zariadenie. Je to tzv. územie nikoho, presne na hranici. K Morave už nepatrí a do slovenského vnútrozemia je to cez hraničný hrebeň ďaleko. Keď sa sem dostanete, rozhliadnite sa. Ocitnete sa doslova na kúsku histórie.

 

Zdroj
railtrains.sk/modules/AMS/print.php?storyid=1212